Perspektywy rozwoju usług KPO w Polsce

Perspektywy rozwoju usług KPO w Polsce. Rozmowa z Anną Borowicz, Sales Manager, na temat zalet outsourcingu kompetencyjnego.

Cyclad: Jak wygląda rynek outsourcingu biznesowego w Polsce w branży IT?

AB: Na przestrzeni ostatnich lat Polska konsekwentnie budowała swoją markę jako atrakcyjny cel dla nowoczesnego biznesu. W Polsce jest obecnie blisko 1000 centrów usług outsourcingu IT.  Klientami takich centrów, są w większości przedsiębiorstwa zagraniczne, które zdecydowały się  przenieść do firm zewnętrznych niektóre procesy operacyjne tj. zarzadzanie stacjami roboczymi, czy hosting aplikacji. Niejednokrotnie są to tez firmy, które zdecydowały się na przeniesienie całość zadań działu IT, skupiając się na swojej flagowej działalności. Polskie miasta w których najbardziej upodobali sobie nasi klienci, to nie inaczej, ale ośrodki akademickie, gwarantujące dostęp wykwalifikowanych specjalistów. Liderami w przyciąganiu inwestorów są Kraków i Warszawa, dalej Wrocław, Trójmiasto, aglomeracja Śląska. W ostatnich latach coraz modniejszymi na liście miejsc pod inwestycje IT są Poznań, Łódź, Rzeszów, Szczecin, czy Bydgoszcz.

Warto podkreślić, że na to jak wygląda, i jak będzie kształtował się w przyszłości, rynek outsourcingu IT w Polsce ma wpływ fakt, iż pomimo nieustannie zwiększającej się chłonności tego rynku, rozumianej jako chęci inwestorów zagranicznych do dalszego korzystania z umiejętności polskich specjalistów IT, nie ma ich wystarczającej liczby. Według różnych szacunków obecnie brakuje nam około 50tyś specjalistów.

Cyclad: W Polsce rynek usług związanych z outsourcingiem biznesowym stale rośnie. Dlaczego? Czym polskie firmy wygrywają z międzynarodową konkurencją?

AB: To prawda, wszystkie branżowe raporty dotyczące najbardziej popularnych destynacji inwestorów zagranicznych w  IT wskazują Polskę. Co sprawia, ze zagraniczne firmy wybierają Polskę? Z pewnością są to zasoby pracownicze. Wysokie kwalifikacje naszych inżynierów IT, ich innowacyjność, pracowitość, znajomość języków obcych. Myślę, ze nie jest bez znaczenia jest też nasze geograficzne, centralne położenie. Jesteśmy dobrze skomunikowani z  największymi miastami  nie tylko europejskimi.
Podobnie rzecz się ma w Cyclad, zauważamy ogromne zainteresowanie naszymi usługami Klientów z Europy Zachodniej i USA. Warto podkreślić, że konkurencyjność cenowa to nie jedyny aspekt, jaki biorą pod uwagę nasi zagraniczni partnerzy. Wiedza i umiejętności polskich specjalistów IT są coraz bardziej doceniane.

Cyclad: Czym różni się usługa KPO od popularnych usług BPO?

AB: BPO to centra tzw. usług wspólnych, gdzie na rzecz klienta są realizowane pewne z jego procesów biznesowych. Zasada, jest prosta, ten sam proces powinien być dostarczony zewnętrznie niższym kosztem, i w sposób bardziej efektywny.  Wy’outsorsować możemy właściwie wszystko, usługi finansowe (księgowość kadry i płace), przetwarzanie transakcji, sprzątanie, obsługę korespondencji, marketing, obsługę poczty, Call Contact Center, usługi HR (leasing pracowniczy i rekrutacja). Jeśli chodzi o KPO to  pryncypia są takie same, jak w BPO, tyle, ze z KPO spotykamy się przy projektach angażujących wiedzę, lub wartości wytworzone w oparciu o wiedzę ekspercką, niszową, w tym nowe technologie.

W przypadku Cyclad, usługi KPO świadczone są przed najbardziej doświadczonych specjalistów IT na rynku. Są to osoby zatrudnione w Cyclad, które świadczą usługi na wyłączność danego Klienta. Często ich miejscem pracy są biura naszych Klientów, choć oczywiście Cyclad może zapewnić kompleksową usługę, łącznie z organizacją infrastruktury niezbędnej do realizacji danego projektu. Nasi Klienci decydują się outsoursować złożone i eksperckie procesy, ponieważ nakład pracy, finansowy, lub czasowy związany z nabyciem poszukiwanej wiedzy, w tym np. przeprowadzanie własnych badań jest zbyt duży i odbiega od ich podstawowej działalności. KPO pozwala na koncentrację sił, na zasadniczych celach firmy, przy jednoczesnej realizacji własnych usług na najwyższym poziomie. Dodatkowo daje dostęp do wiedzy i doświadczenia liderów rynku. Specjalista, posiadający wiedzę ekspercką, oddelegowany do współpracy z przedsiębiorstwem korzysta, z całej wiedzy zgromadzonej przez lata, podczas pracy dla różnych Klientów.

Zatrudnienie ekspertów z zewnątrz, od firm takich jak nasza, bezpośrednio wpływa nie tylko na redukcję kosztów, pozwala szybciej i efektywniej zareagować na potrzeby ze strony biznesu, dzięki KPO utrzymujemy optymalny poziom zatrudnienia i nie narażamy się na ryzyko związane z poszukiwaniem i zatrudnieniem własnych specjalistów. Daje to Klientowi bezpieczeństwo i większą elastyczność w podejmowaniu strategicznych decyzji.

Cyclad: Jakich kompetencji od konsultantów IT oczekują pracodawcy?

AB: Cały czas największym zainteresowaniem ze strony pracodawców cieszą się programiści. Jeśli chodzi o języki programowania, nie słabnie zapotrzebowanie na programistów .net, front-end, PhP, Java, Javascript, SQL. Inne obszary, w których regularnie poszukujemy specjalistów IT, to bezpieczeństwo, Big Data, administracja IT, sieci, konsultanci Help Desk ze znajomością języków obcych. Z racji tego, ze większość projektów w branży jest realizowana w środowisku międzynarodowym, pracodawcy poszukują osób biegle posługujących się językiem angielskim. Nie bez znaczenia są też kompetencje miękkie. W procesie rekrutacji kandydatów, nasi Rekruterzy duża uwagę zwracają właśnie na kompetencje interpersonalne tj. komunikatywność, umiejętność pracy w zespole, kreatywność, zarządzanie czasem, dynamizm działania. Pracodawcy oczekują od pracowników nie tylko wiedzy eksperckiej ale również odpowiedniej energii i zaangażowania.

Cyclad: Jakie są perspektywy rozwoju usług KPO w Polsce w branży IT?

AB: Postęp technologiczny, z jakim nigdy wcześniej nie mieliśmy do czynienia, wymusza na organizacjach poszukiwanie najbardziej efektywnych modeli zarzadzania projektami IT, bez wątpienia KPO odpowiada na to zapotrzebowanie. Zalety KPO, w postaci natychmiastowego dostępu do wyspecjalizowanych kadr, redukcja kosztów , możliwość zaczerpnięcia elastycznych rozwiązań poprzez otwarcie się na nowe technologie, bronią się same. Wszystkie badania branżowe wskazują, ze usługi KPO mają się dobrze, a w najbliższym czasie możemy spodziewać się ich coraz większego udziału w rynku.